Metodické odporúčania k tvorbe časopisov

Už po dvadsatyprvý krát sa na Slovensku organizuje pre žiakov základných a stredných škôl súťaž, ktorú Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky zaradilo do zoznamu podporovaných súťaží. Cieľom súťaže je zvýšiť záujem a žiakov o výživu, viesť ich k uvedomelému spotrebiteľskému správaniu a podporiť rozvoj kľúčových kompetencií potrebných pre život v trhovej ekonomike.

Spotrebiteľská súťaž žiakov s názvom Spotreba pre život sa v roku 2018 zameriava na tému „Kvalita výživy spotrebiteľa a bezpečnosť potravín“. Potraviny sú dennými výdavkami spotrebiteľa (potrebuje finančnú gramotnosť) a vyberá si ich z množstva informácií podporovaných médiami (potrebuje mediálnu gramotnosť). Učitelia sú dôležitým facilitátorom pri motivácii zapojiť žiakov do súťaže, pretože pomáhajú žiakom spojiť obsah vzdelávania s témou súťaže, a tak otvárajú žiakom dvere do reálneho poznávania sveta okolo nich samých.

Práca na tvorbe časopisu je príležitosťou na samostatné pátranie a spracovanie informácií, ich porovnávanie a kritické hodnotenie a prezentáciu vlastných názorov a stanovísk. Výber tém je nie je limitovaný, podmienkou je spojenie s témou roka 2018. Môžu uvažovať o cene a kvalite výživy, pozorovať marketingom ovplyvňované stravovacie zvyky, porovnávať náklady zdravej, či nezdravej výživy, zisťovať bezpečnosť potravín, porovnávať nutričné hodnoty, potravín, poznávať ekonomické a environmentálne dopady nákupu potravín, zisťovať dôsledky nezdravej výživy, analyzovať hospodárenie domácnosti, Slovenska a potravinársky trh Európskej únie. Tieto a mnohé ďalšie témy spracovávané do časopisov sú pre žiakov prostriedkom samostatného učenia, získavania skúsenosti a vyjadrovania vlastných názorov, postojov a stanovísk.

Učiteľ by mal žiakov zamerať na informácie nekomerčného charakteru a kritické hodnotenie a porovnávanie získaných informácií. Tvorba článkov je založená na kooperatívnej, tvorivej práci, kde sa žiaci učia prezentovať vlastné názory, ale aj počúvaťa rešpektovať názory spolužiakov, rodičov, učiteľov a odborníkov z danej oblasti. Zaujímavosť a čitateľskú príťažlivosť vytvorených časopisov zvýšia žiacke ankety, prieskumy, interview, ak sa nastolia problémové otázky a budú hľadať odpovede na pálčivé otázky výživy spotrebiteľov 21. storočia.

Pridanou hodnotou účasti v súťaži je rozvoj kľúčových kompetencií : využívanie informácií v nových kontextoch, formulovanie a vyjadrovanie vlastných názorov, identifikácia problémov a hľadanie riešení, rozvoj schopností pracovať v tíme a sebareflektívne posudzovanie dôsledkov vlastného spotrebiteľského správania. Konečným cieľom súťaže je výchova k zdraviu, aby žiaci získali základy pre uvedomelé spotrebiteľské správanie a celoživotné vzdelávanie. Najúspešnejšie družstvá sa zúčastnia v júni tohto roku na slávnostnom vyhodnotení na Červenom Kláštore v Pieninskom národnom parku a budú odmenení vecnými cenami. Ďalšie informácie a učebné zdroje k súťaži sú zverejnené na www.spotrebitelinfo.sk a www.consumerclassroom.eu.

Stará Ľubovňa, 12.04.2018                                                              Mgr. Božena Stašenková, PhD.

betticket istanbulbahis
deneme bonusu veren siteler
ilbet giriş ilbet yeni giriş betexper en iyi casino siteleri
deneme bonusu veren siteler
Deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler