Ciele: Poznávať a kriticky hodnotiť správanie sa podnikateľov vo vzťahu k spotrebiteľom
Poznať základné charakteristiky nekalých obchodných praktík
Kľúčové slová: nekalá obchodná praktika, agresívna obchodná praktika
Hodina: samostatné štúdium, skupinová práca a diskusia, hodnotenie
Spojitosť s učivom: Ekonomika, Obchodné predmety, Občianska náuka
Zručnosti: zber a vyhodnocovanie spotrebiteľských problémov
Navrhované aktivity:
1. Samostatné štúdium (10 minút)
Zákon o ochrane spotrebiteľa č.250/2007 Z.z.
( §7-§ 10 a príloha č.1 – Klamlivé obchodné praktiky, Nekalé obchodné praktiky)
2. Činnosť v pracovných skupinách po 5-6 členov (20 minút)
ÚLOHY :
- Porozmýšľajte a opíšte vlastnú skúsenosť s nekalými obchodnými praktikami, ktoré používajú niektorí podnikatelia pri predaji tovarov a služieb.
- Vyberte a pomenujte spoločné charakteristiky vybraných prípadov s nekalýmiobchodnými praktikami.
- Komu môžete adresovať sťažnosti a podnety na nekalé obchodné praktiky?
3. Prezentácia činnosti pracovných skupín (10 minút)
Zástupcovia z jednotlivých pracovných skupín prezentujú výsledky práce podľa zadania v bodoch a), b), c).
4. Záverečné hodnotenie (5 minút)
- Študenti samostatne do svojich pracovných zošitov hodnotia a zaznamenajú odpovede na tieto otázky :
- Čo ste sa užitočné naučili na tejto vyučovacej hodine?
- Aké nové skúsenosti ste získali?
- Kde budete môcť v praxi využiť tieto skúsenosti?
- Čo by ste odporúčali ostatným spotrebiteľom?
5. Domáca úloha
Zistite existujúce prípady používania nekalých obchodných praktík u svojich rodičov, známych, atď.
Alternatívny postup: Nechať študentov opísať svoje negatívne skúsenosti a až potom im dať k dispozícii zákon, na základe ktorého budú určovať čo možno považovať za nekalú a čo za agresívnu obchodnú praktiku.